Din indre kritiker, er den med eller mot deg?

Er du bevisst hvordan du snakker til deg selv? Tenker du over hva du faktisk sier til deg selv i løpet av dagen, og hvordan humøret ditt påvirkes av det? Om måten du tiltaler deg selv på vil ha en positiv eller negativ påvirkning på hvordan du har det i hverdagen?

Kjære deg, ikke misforstå nå. Du trenger absolutt en indre stemme – en indre kritiker, som passer på deg, og sørger for at du kan skille klinten fra hveten i mange situasjoner, og ta korrekte beslutninger basert på en gjennomtenkt vurdering. Den indre stemmen er absolutt en nødvendighet, det er bare at i stressede situasjoner, når du er redd, frustrert eller for eksempel opprørt, kan denne stemmen rote det til for deg, og til tider få deg ut av fatning. Vi kan muligens gå så langt som å kalle den en skikkelig mobber!
Eller muligens er den forkledd som den lille djevelen som sitter

på skulderen din og roper. Den ene selvdestruktive kommentaren etter den andre slenges ut av munnen på den plagsomme «kameraten». «Du er ikke rask nok! Du er ikke flink nok! Du burde håndtert dette bedre! Du burde slanke deg!» og så videre, og så videre. Og slik holder den på…..kan den aldri  holde kjeft? Neida, den bare fortsetter og fortsetter, som om den skulle få betalt for det, på akkord faktisk. Så der er du, gjør ditt beste, og presterer antageligvis bedre enn du selv tør å tro, og likevel får du skyllebøtte etter skyllebøtte…….av deg selv!

Så hvor kommer den fra – denne indre kritikeren?
I de fleste tilfeller dannes den indre kritikeren i barne- og ungdomsårene. Det er utallige grunner til at den oppstår, og kan være utfordrende å finne ut av. Som eksempel kan personer som vokser opp, eller er i en relasjon med mennesker som kritiserer, kjefter, ignorerer eller har en nedlatende holdning til deg, gradvis anta at de er mindre verdt enn andre. I verste fall blir denne antagelsen installert i et slags grunnleggende mentalt skjema, hvor vår egenverdi kodes inn, og etableres som en grunnmur og sannhet i selvfølelsen vår. Skriptet ligger der som en usynlig grammofon, med hakk i plata, og repeterer stadig sporet som forteller oss hvor udugelige vi er i situasjoner som oppleves utrygge.

Hvordan omgjøre djevelen til en positiv kompis?
Du kan ikke gjøre noe med opplevelsene i fortiden. Men du kan bestemme hvordan du vil bli pratet til i fremtiden. Du kan velge om du vil ha en djevel på skulderen, eller en liten kompis som kommer med oppmuntrende ord og konstruktiv kritikk. Dette krever bevissthet rundt den indre stemmen, du må være klar over hva den sier, og ta standpunkt til det. Er det den sier sant? Ville jeg snakket slik til en venn (antageligvis ikke)? Er det bra for meg å bli snakket til på denne måten?

Først når du blir bevisst, og har et ønske om endring, kan du gjøre en forandring som fører til mer positiv holdning til deg selv. Du må ta en avgjørelse, og bestemme om stemmen skal være en støttespiller eller fortsette som kritiker. Det er dessverre ingen quick fix, men absolutt mulig! Å jobbe med å forbedre denne kritikeren, kan sammenlignes med fysisk trening. Det må jobbes, og det må jobbes kontinuerlig. På lik linje som du må opprettholde kondisjonen, må du jobbe for å opprettholde den indre kritikeren som en positiv kompis på skulderen.

Du må faktisk tørre å sette deg selv i fokus
Ubevisste tankemønstre som hindrer deg i å bli snillere mot deg selv, kan du trenge hjelp til å bli bevisst. Men det er en god del du kan gjøre på egenhånd. Bare det å bestemme seg for å ville jobbe med å endre stemmen, tar deg et kvantesprang mot den positive kompisen. Å jobbe med å forbedre tankemønstre, kan sammenlignes med et tog som stopper regelmessig for å sette av passasjerer, og ta med nye. Vi må jevnlig stoppe opp for å sette av noen passasjerer, for så å ta med nye. Steg for steg må vi kvitte oss med negativt selvsnakk, og erstatte det med nye, bevisste holdninger til oss selv.

Ta for deg et område hvor du vet du har for vane å kritisere deg selv. Det kan være at du trener for lite, spiser for mye fast food, eller bruker for mye penger på unyttige ting. Handlinger du gjør, men som gir deg en dårlig følelse etterpå, og som fører til anger.

  • Om du har det slik, bli først bevisst på hva du sier til deg selv……og så hva du pleier å si til deg selv for at du skal forandre deg. Skriv det ned, da gir det mer effekt.
  • Tenk deg at du står utenfor et vindu, titter inn på deg selv, og kan se den indre kritikeren. Se hvordan kritikeren vurderer, kritiserer og legger press på deg. Hør hva den har å si, se på ansiktsuttrykk og kroppsspråk.
  • Legg merke til hvordan det kjennes ut inne i deg når du får denne overhøvlingen
  • Når du kjenner hva det gjør med deg, hva ville du sagt eller gjort om noen pratet slik til en av vennene dine? Ville du tillat det?
  • Kan du, som et steg mot å få en positiv kompis, istedenfor en djevel på skulderen, kjenne på følelsen av heller å få litt skryt, et lite klapp på skulderen, eller litt oppmuntring? På lik linje som du ville oppmuntret en venn i lik situasjon, kan du gi deg selv den samme støtten? Kan du gi deg selv den samme stemmen, det samme kroppsspråket, de samme oppmuntrende ordene du ville gitt en venn i samme situasjon?
  • Se for deg en person du vet bryr seg om deg. Tenk deg at du ser på deg selv gjennom øynene til denne personen. Hva ville han/hun sagt til deg? Hvordan ville vedkommende på en omsorgsfull måte pekt på hvor du kunne forbedre deg, hvordan du kunne handle annerledes, og oppmuntret deg til å gjøre det som skal til for å endre det du ønsker?